Zasielame aj na Slovensko!

Kresby tužkou: Loomisova metoda

Kdo byl Andrew Loomis?

Andrew Loomis byl americký ilustrátor a umělec a zanechal nesmazatelnou stopu v oblasti kresby a ilustrace. Jeho metoda kresby tužkou, známá jako Loomisova metoda, se stala základním kamenem pro umělce po celém světě, kteří chtějí zdokonalit své dovednosti v kresbě portrétů a postav.

Představení Andrew Loomise a jeho významu v uměleckém světě

Andrew Loomis se narodil v roce 1892 v New Yorku a již od mládí projevoval mimořádný talent pro kresbu. Svou kariéru započal jako komerční ilustrátor, ale brzy se proslavil svými instruktážními knihami o kresbě. Jeho nejznámější díla, jako "Figure Drawing for All It's Worth" a "Drawing the Head and Hands", se stala biblí pro generace umělců.

Loomis měl jedinečný dar - uměl složité koncepty kresby tužkou vysvětlit jednoduše a srozumitelně. Jeho přístup k výuce kresby byl revoluční v tom, že se zaměřoval na základní principy a techniky, které mohli využít jak začátečníci, tak pokročilí umělci.

Andrew Loomis portrét

1.Stručný přehled Loomisovy metody kresby tužkou

Kresba tužkou: Loomisova metoda je založena na několika klíčových principech:

1. Konstrukce hlavy pomocí základních geometrických tvarů
2. Důraz na správné proporce a perspektivu
3. Systematický přístup k umístění rysů obličeje
4. Využití jednoduchých, ale účinných technik stínování tužkou

Základem metody je konstrukce hlavy pomocí koule, která je následně rozdělena na části. Tento přístup umožňuje umělci vytvořit realistický portrét z jakéhokoli úhlu pohledu.

Loomisova metoda není jen o technickém kreslení - je to způsob, jak se naučit "vidět" a analyzovat formu. Tím, že umělec pochopí základní strukturu hlavy a obličeje, může lépe zachytit jedinečné rysy každého jednotlivce.

Co dělá Loomisovu metodu tak výjimečnou, je její univerzálnost. Ať už kreslíte realistické portréty, komiksové postavy nebo stylizované ilustrace, principy této metody vám pomohou vytvořit přesvědčivé a proporčně správné kresby tužkou.

Navíc, Loomisova metoda není omezena jen na kresbu tužkou. Její principy lze aplikovat na digitální kresbu, malbu, a dokonce i sochařství. To z ní činí neocenitelný nástroj pro umělce všech oborů.

V následujících sekcích se podrobně podíváme na historii této metody, její základní principy a praktické kroky k jejímu osvojení. Ať už jste začátečník, který se teprve učí základům kresby, nebo zkušený umělec hledající způsob, jak zdokonalit své dovednosti, Loomisova metoda vám nabízí solidní základ pro rozvoj vašeho uměleckého talentu.

Připravte si tužky a papír - vydáme se na fascinující cestu do světa kresby portrétů s Andrewem Loomisem jako naším průvodcem! A ještě před tím se můžete inspirovat stylem Noiré.

2. Krok za krokem: Loomisova metoda v praxi

2.1 Nakreslení základní koule

Prvním a zásadním krokem Loomisovy metody je nakreslení dokonalé koule, která bude představovat základní tvar hlavy. Tento krok je klíčový pro celý další proces, protože vytváří základ, na kterém bude stát celá vaše kresba tužkou. Při kreslení koule je důležité věnovat pozornost několika aspektům:

1. Velikost: Koule by měla být dostatečně velká, aby poskytla prostor pro všechny detaily obličeje, ale zároveň by neměla zabírat celou plochu papíru.

2. Umístění: Je zásadní umístit kouli správně na papír. Ideálně by měla být v horní polovině papíru, aby byl dostatek prostoru pro krk a ramena.

3. Přesnost: Snažte se, aby koule byla co nejdokonalejší. Můžete si pomoci kružítkem nebo obkreslit vhodný kulatý předmět.

4. Lehký tlak: Kreslete kouli lehkým tlakem na tužku, abyste později mohli snadno upravovat a mazat nepotřebné linie.

5. Pomocné linie: Můžete si nakreslit jemné pomocné linie procházející středem koule, které vám pomohou udržet symetrii.

Pamatujte, že tato koule je základním stavebním kamenem vašeho portrétu tužkou. Čím pečlivěji ji nakreslíte, tím snazší bude následující proces. Nespěchejte a věnujte tomuto kroku dostatek času a pozornosti. S praxí se vaše schopnost kreslit přesné koule zlepší, což významně ovlivní kvalitu vašich kreseb tužkou.

2.2 Rozdělení koule na části

Koule se rozdělí horizontální linií pro oči a vertikální linií pro nos a střed obličeje. Tyto linie pomohou při umísťování rysů obličeje.

Konkrétně horizontální linie by měla procházet středem koule a určuje polohu očí. Vertikální linie prochází středem obličeje a pomáhá umístit nos a ústa symetricky. Při kreslení těchto linií je důležité dbát na přesnost a lehký tlak tužky. Horizontální linie by měla být skutečně vodorovná, zatímco vertikální by měla být kolmá k ní.

Tyto linie vytvoří na kouli pomyslný kříž, který rozdělí obličej na čtyři kvadranty. Kromě těchto základních linií můžete přidat i další pomocné čáry. Například linie procházející spodní třetinou koule může pomoci při umísťování úst. Další vertikální linie mohou naznačit polohu vnějších koutků očí. Pamatujte, že tyto linie jsou pouze vodítkem a v konečné kresbě by neměly být viditelné. Slouží jako pomůcka pro správné proporce a symetrii obličeje. S praxí se naučíte tyto linie kreslit intuitivně a vaše portréty tužkou budou vypadat přirozeněji a realisticky.

2.3 Přidání čelisti a brady

Spodní část obličeje se vytvoří přidáním čelisti a brady. Důležité je zachovat správný úhel čelisti, který se liší podle pohlaví a individuálních rysů. Tento krok je klíčový pro vytvoření charakteristického tvaru obličeje.

Při kreslení čelisti začněte od uší a postupujte směrem dolů k bradě. U mužů bývá čelist obvykle hranatější a výraznější, zatímco u žen je typicky jemnější a zaoblenější. Věnujte pozornost plynulosti linií - čelist by měla přirozeně navazovat na zbytek hlavy.

Brada je důležitým prvkem, který významně ovlivňuje celkový výraz tváře. Může být výrazná nebo ustupující, špičatá nebo zaoblená. Pozorně si všímejte, jak brada zapadá do celkového tvaru obličeje a jak ovlivňuje profil.

Nezapomeňte, že každý obličej je jedinečný. I když existují obecné rozdíly mezi mužskými a ženskými rysy, vždy se snažte zachytit individuální charakteristiky portrétované osoby. Někteří muži mohou mít jemnější rysy, zatímco některé ženy mohou mít výraznější čelist. Při kreslení této části obličeje je užitečné pracovat s referenčními fotografiemi nebo živými modely. To vám pomůže lépe pochopit různorodost tvarů a úhlů, které se v reálném světě vyskytují. S praxí se naučíte intuitivně zachycovat tyto nuance a vaše portréty budou působit živěji a autentičtěji.

2.4 Umístění rysů obličeje: Oči, nos a ústa

Oči, nos a ústa se umístí podle pravidel proporcí, které jsou klíčové pro vytvoření realistického a harmonického portrétu tužkou.

Například, oči se obvykle nacházejí v polovině výšky hlavy, což je zásadní orientační bod pro celou kompozici obličeje. Toto pravidlo platí pro většinu lidí, bez ohledu na věk nebo etnický původ. Při umísťování očí je důležité pamatovat i na jejich vzájemnou vzdálenost. Obecně platí, že mezi očima by měl být prostor o šířce jednoho oka. Toto pravidlo pomáhá zachovat přirozený vzhled a správné proporce obličeje.

Nos se typicky umisťuje v polovině vzdálenosti mezi očima a bradou. Jeho šířka by měla být přibližně stejná jako vzdálenost mezi vnitřními koutky očí. Délka nosu se může lišit v závislosti na individuálních rysech, ale toto základní pravidlo poskytuje dobrý výchozí bod.

Ústa se obvykle nacházejí v jedné třetině vzdálenosti mezi nosem a bradou. Šířka úst by měla být zhruba stejná jako vzdálenost mezi zornicemi očí při pohledu zpříma. Samozřejmě, existují individuální odchylky, ale toto pravidlo pomáhá zachovat harmonické proporce obličeje.

Je důležité si uvědomit, že tato pravidla jsou spíše vodítkem než striktními zákony. Každý obličej je jedinečný a může se od těchto norem mírně odchylovat. Úkolem umělce je najít rovnováhu mezi dodržováním těchto pravidel a zachycením individuálních rysů portrétované osoby.

2.5 Dokončení kresby: uši, vlasy a krk

Nakonec se přidají detaily jako uši, vlasy a krk, které dotvářejí celkový vzhled portrétu tužkou a dodávají mu osobitý charakter.

Uši by měly být umístěny v souladu s linií očí a jejich tvar by měl odpovídat individuálním rysům portrétované osoby.

Vlasy jsou důležitým prvkem, který může výrazně ovlivnit celkový dojem z kresby. Při jejich kreslení je důležité zachytit nejen jejich tvar a délku, ale i texturu a směr růstu.

Krk by měl plynule navazovat na čelist a ramena, přičemž jeho délka a šířka by měly být v proporci s hlavou.

Stínování je klíčovým krokem, který dodá kresbě realistický vzhled a hloubku. Začněte jemným stínováním, které postupně zesilujte v tmavších oblastech. Věnujte pozornost zdrojům světla a tomu, jak ovlivňují stíny na obličeji. Správné stínování může zdůraznit strukturu kostí, vytvořit iluzi měkkosti pokožky a dodat kresbě trojrozměrný efekt.

Experimentujte s různými technikami stínování, jako je šrafování nebo roztírání, abyste dosáhli požadované textury a atmosféry. Nezapomeňte na jemné detaily, jako jsou vrásky, pihy nebo jizvy, které dodávají portrétu tužkou jedinečnost a charakter. Tyto drobné prvky mohou významně přispět k celkové podobnosti a životnosti kresby. Nakonec věnujte čas dolaďování a zjemňování linií, aby výsledný portrét působil harmonicky a přirozeně.

3. Výhody Loomisovy metody kresby tužkou

Loomisova metoda je univerzální a lze ji použít pro kreslení hlavy z různých úhlů. Také se snadno aplikuje na různé typy obličejů, což z ní dělá všestranný nástroj pro umělce.

4. Časté chyby u kresby tužkou a jak se jim vyhnout

Mezi další běžné chyby při používání Loomisovy metody patří:

1. Nesprávné rozdělení koule na části - nepřesné umístění horizontální a vertikální linie.

2. Přílišné spoléhání na geometrické tvary - ztráta přirozenosti a individuálních rysů.

3. Ignorování perspektivy při kreslení hlavy z různých úhlů.

4. Nedostatečné zohlednění věku nebo pohlaví při kreslení čelisti a brady.

5. Chybné umístění uší - často jsou kresleny příliš vysoko nebo nízko.

6. Nesprávné proporce očí - příliš velké nebo malé vzhledem k obličeji.

7. Nepřirozený tvar nebo velikost nosu.

8. Špatné umístění úst - často jsou kreslena příliš nízko.

9. Nedostatečné stínování, které vede k plochému vzhledu kresby.

Čtěte také: Kresby Tužkou: Průvodce kreslením Portrétů z Fotografií

5. Cvičení pro zdokonalení Loomisovy metody

Pro zdokonalení techniky je klíčové pravidelné cvičení. Doporučuje se kreslit hlavy z různých úhlů a experimentovat s různými typy obličejů.

6. Rozšíření Loomisovy metody

Loomisova metoda je skutečně velmi všestranná a její využití daleko přesahuje pouhé kreslení portrétů tužkou. Lze ji úspěšně aplikovat na kreslení celých postav, což umělcům umožňuje vytvářet proporčně správné a realistické figury.

Při kreslení celého těla se využívají podobné principy jako u hlavy - začíná se základními geometrickými tvary, které se postupně zpřesňují a doplňují o detaily. V digitálním kreslení nachází Loomisova metoda také široké uplatnění. Mnoho digitálních umělců ji využívá jako základ pro své kresby v programech jako Photoshop, Procreate nebo Clip Studio Paint. Digitální nástroje dokonce umožňují ještě snazší aplikaci této metody, protože umělci mohou snadno upravovat proporce, experimentovat s různými úhly pohledu a rychle iterovat své návrhy.

Kromě toho se Loomisova metoda osvědčila i v oblasti 3D modelování a animace. 3D umělci často začínají s Loomisovým přístupem při vytváření základní struktury postavy, než přejdou k detailnějšímu modelování. To jim pomáhá zajistit, že jejich 3D modely mají správné proporce a vypadají přirozeně z různých úhlů pohledu.

Metoda také nachází uplatnění v konceptuálním umění pro filmy a videohry, kde umělci potřebují rychle vytvářet různé varianty postav a zajistit jejich konzistenci napříč různými scénami a pohledy. Loomisův systematický přístup jim umožňuje efektivně pracovat a udržet si vysokou úroveň kvality i při náročných termínech.

V neposlední řadě je Loomisova metoda cenným nástrojem pro učitele umění a instruktory kreslení tužkou. Její jasná struktura a logický postup ji činí ideální pro výuku základů anatomie a proporce, ať už v tradičních uměleckých školách nebo v online kurzech.

Andrew Loomis Illustrator

7. Inspirace od známých umělců využívajících Loomisovu metodu

Mezi současné umělce a ilustrátory, kteří úspěšně využívají Loomisovu metodu, patří například:

1. Steve Huston - známý americký malíř a ilustrátor

2. Kim Jung Gi - jihokorejský umělec proslulý svými detailními kresbami

3. Proko (Stan Prokopenko) - populární online instruktor kresby

4. Mark Crilley - americký mangaka a autor komiksů

5. David Finch - kanadský komiksový umělec

6. Glen Keane - legendární animátor Disney

7. Andrew Loomis sám - ačkoli již nežije, jeho vlastní ilustrace jsou stále studnicí inspirace Analýza prací těchto umělců může poskytnout cenné poznatky o tom, jak lze Loomisovu metodu aplikovat v různých stylech a žánrech, od realistických portrétů tužkouaž po stylizované komiksové postavy.

8. Shrnutí a perspektivy Loomisovy metody

Loomisova metoda kresby tužkou je účinný nástroj pro zlepšení kreslířských dovedností. Pravidelná praxe a experimentování jsou klíčové pro dosažení mistrovství v této technice. Její systematický přístup poskytuje solidní základ pro pochopení proporcí a struktury lidské hlavy, což je neocenitelné pro každého umělce.

Tato metoda není jen o technické přesnosti, ale také o rozvíjení schopnosti "vidět" a analyzovat formu, což umožňuje vytvářet přesvědčivé a živé portréty. Navíc, flexibilita Loomisovy metody umožňuje její aplikaci v různých uměleckých stylech a médiích, od tradičních kreseb tužkou až po digitální umění a 3D modelování.

9. Dodatečné zdroje k Loomisové metodě

Zde je seznam doporučených zdrojů pro další studium Loomisovy metody:

1. Knihy Andrew Loomise: - "Figure Drawing for All It's Worth" - "Drawing the Head and Hands" - "Successful Drawing"

2. Online kurzy: - Proko.com - kurzy zaměřené na anatomii a portrétování - Udemy - "The Loomis Method: Learn to Draw the Head Step by Step" - Skillshare - "Portrait Drawing Fundamentals Made Simple"

3. YouTube videa: - Kanál "Proko" - série videí o Loomisově metodě - "Love Life Drawing" - tutoriály o kreslení postavy a hlavy - "Modern Day James" - lekce o anatomii a kresbě

4. Webové stránky: - DrawingTutorialsOnline.com - články a tutoriály o kresbě

5. Aplikace: - "Head Drawing" - aplikace pro procvičování Loomisovy metody - "Anatomy for Artists" - detailní 3D modely pro studium anatomie

6. Kreslicí potřeby: - Sada kvalitních grafitových tužek různých tvrdostí - Skicák s kvalitním papírem - Guma a ořezávátko - Měkká guma pro jemné korekce Tyto zdroje poskytnou komplexní přehled o Loomisově metodě a pomohou vám zdokonalit vaše kreslířské dovednosti.

7. Zajímavé další styly najdete na: MůjPortrét.cz - Portréty podle Fotky